Un decret llei de Rajoy retalla autonomia i recursos al port de Maó

Segons el text de decret llei que previsiblement aprovarà el Govern de l’Estat les properes setmanes, el Ministeri de Foment es podria quedar, a través de l’anomenat fons d’accessibilitat terrestre, una part dels beneficis dels ports de l’Estat que ara gestiona directament, i que en el cas de Menorca afecta al port de Maó.

Port de Maó

Fins a 10 milions d’euros és el que podria aconseguir el govern central dels cinc ports d’interès general a Balears (Palma, Maó, Alcúdia, la Savina i Eivissa), ja que el rendiment d’aquestes instal·lacions és dels més alts de tot l’Estat.

En concret, el volum de negoci que varen generar els ports estatals a les Illes va ser de 59,5 milions d’euros el 2012 i de 65,6 milions durant l’any passat, tot i que precisament s’havia produït una reducció de taxes i bonificacions per incentivar el trànsit, especialment el de creuers.

En aquest sentit, el grup parlamentari MÉS (PSM Més per Menorca) registrarà una iniciativa parlamentària per demanar formalment al president del Govern que intenti evitar l’aprovació del decret llei en els termes actuals, i especialment pel que fa referència a la “recentralització” de la gestió econòmica dels ports, quan precisament la llei de 1996 permet que tinguin una certa autonomia a l’hora de decidir què fer amb els recursos que generen.

Per al diputat menorquinista Nel Martí “es tracta d’un nou abús, i entre el govern central i l’autonòmic acabaran per fer malbé una de les nostres infraestructures fonamentals, com són els ports”. En opinió de Nel Martí “allà on hi ha ports, el PP només hi veu doblers, ja sigui aquí o a Madrid”.

El model actual de gestió ve a premiar d’alguna manera aquells ports que obtenen uns bons resultats, perquè després disposen de marge de maniobra per reinvertir els recursos generats en la mateixa instal·lació, seleccionant prioritats i necessitats.

Ara, amb aquest projecte de decret llei del Ministeri de Foment, s’acabarà aportant el 50% dels beneficis a un fons comú, que després els distribuirà amb criteris sense definir encara. Un model que Balears coneix bé (amb el sistema de finançament per exemple) i que acaba amb un “pagar i després esperar d’assegut el retorn”.

Pel diputat Nel Martí, “els ports són una peça clau en l’economia i cal pensar en els usuaris i en tots els ciutadans que d’alguna manera en depenem. Per tant, s’ha d’evitar aquesta nova destralada contra l’autonomia de gestió”, digué. “El més previsible és que aquest decret llei provoqui una pujada de taxes.