Article opinió – Montse Morlà – “Gimcana administrativa”

Segons el diccionari una gimcana és una cursa de característiques especials o de dificultat capritxosa amb finalitats de divertiment.

Idò sense voler, vaig participar a una titulada “Renovació de l’amarrament d’una embarcació al Port de Fornells”.

Les dificultats capritxoses hi varen ser. Divertit, no ho va ser gaire. Vaig aprendre de l’experiència, però divertit, divertit, no m’ho va semblar. Ara vos ho explic…..

Cada 3 anys s’ha de gestionar l’esmentada i aquest any tocava, teníem fins el 31 de desembre. En Jaume, mon pare, te 81 anys, és gran i tot açò ja li és molt complicat. Per aquest motiu, li vaig dir que jo ho aclariria.

A finals de novembre començà l’aventura, el 14 de desembre acabà.

 

CAPÍTOL 1               Introducció

Els tràmits per presentar la documentació varen ser presencials ja que mon pare no tenia el certificat digital renovat i no ho podia fer telemàticament per carpeta ciutadana.

Vaig haver de telefonar a vàries administracions per si era necessari demanar cita prèvia: Autoritat Portuària de Maó, Consell Insular, Ajuntament de Maó, Ajuntament d’Es Mercadal, Comandància Marítima, Policia Nacional, Delegació del Govern i oficina Ports IB de Fornells. Impressionant.

Vaig descobrir que el Port de Fornells depèn del govern autonòmic, no així el Port de Maó, que és competència del govern d’Espanya.

Després de demanar cita prèvia a Autoritat Portuària de Maó, un senyor funcionari em va telefonar el mateix dia de la cita. Em va comentar que aquesta gestió l’havia de fer a Ports IB, que ells no la podien fer perquè no era la seva competència.

Consultant a la oficina de Ports IB Fornells, em van dir que aquí no poden fer aquest tràmit i que hauria d’anar a lliurar tota la documentació requerida a l’Ajuntament d’Es Mercadal.

Com és possible que a una oficina tan polida i amb tres persones a l’hivern, no es pugui dur a terme una gestió bàsica com la “Renovació de l’amarrament d’una embarcació”?

 

CAPÍTOL 2               Quina documentació he de presentar?

Vaig furonar a la pàgina web de Ports IB, bastant entenedora per cert, i vaig llegir que per fer aquest tràmit havia de menester lo següent:

1- Formulari de sol·licitud, degudament emplenada.

2- DNI en vigor (fotocòpia acarada).

3- Fe de vida (original o fotocòpia acarada). Solament en els casos que la documentació requerida es presenti en un altre registre que no sigui el de Ports IB o la persona interessada no sigui la que presenta la documentació.

4- Per a embarcacions amb Full de Registre Marítim Espanyol, hauran de presentar còpia certificada a nom de l’embarcació autoritzada, actualitzat de l’any 2021 per la Capitania Marítima corresponent en el qual figuri clarament l’eslora i la màniga de l’embarcació, així com que la persona sol·licitant és l’armadora d’almenys el 50% (Original o fotocòpia acarada).

5- Resguard de l’ingrés de la taxa (96,61€) per formació d’expedient, obertura i tramitació realitzat a nom del titular del lloc d’amarrament en base i indicant com referència REN FOR-21, al compte de Bankia següent (a l’oficina central de Ports de les Illes Balears el pagament només es pot realitzar amb targeta).

 

CAPÍTOL 3               Primeres dificultats: A on acarar una fotocòpia del DNI.

El primer punt va ser bo d’aclarir, només vaig haver d’imprimir el document i emplenar-lo.

El punt 2 de la fotocòpia acarada del DNI, va ser més complicat.

Sabeu a on acaren documents? Vaig recordar que mentre era batlessa, la secretària de l’ajuntament n’acarava diàriament, així que vaig telefonar a l’Ajuntament de Maó per demanar si calia cita prèvia per acarar una fotocòpia de DNI.

Després de prémer el número 1 per ser atesa en català i de que si no coneixia l’extensió esperés a ser atesa (aquesta segona parrafada me la van dir en castellà, per cert, si telefones un festiu el missatge gravat només és en castellà), em van dir que ja no acaraven fotocòpies als ajuntaments, que havia d’anar a la Delegació del Govern a la Plaça Miranda. Vaig telefonar a l’Ajuntament d’es Mercadal i em van confirmar la versió.

A la Delegació des Govern d’Espanya no m’agafaven el telèfon i vaig pensar que un notari podria fer aquesta acció. Em vaig mirar quines notaries hi ha a Maó i quan me costaria la brometa. Una me va atendre, em va dir que no hi havia el notari i que fins dilluns no hi podria anar. Me costaria 4 euros.

Després de fer un parell de cridades més, vaig descobrir per una senyora molt amable, que a la Policia Nacional també m’acararien la fotocòpia. Telefon a la Policia Nacional i em van confirmar que allà feien aquesta gestió.

Tapinets cap allà mon pare! .

A la oficina de denúncies ens diuen que és a la oficina del DNI que hem d’anar. Molt amablement, mon pare anava amb les dues carrosses, ens deixen sortir per darrera. Arribem a la deixada i tercermundista oficina del DNI amb les escales empinades.

Aquestes escales tenen un seient elevador al costat per persones amb mobilitat reduïda que no funciona des de fa temps. Treu es cap un funcionari serio i sec, amb poques ganes d’atendre a les persones i crida: “siguiente!”.

Després de pujar a poc a poc aquelles escales, feia poc més d’un mes que a mon pare li havien fet la intervenció quirúrgica de pròtesi de maluc, ens va atendre aquell senyor tan “agradable” i ens va acarar el document.

Ostres, què bé!.

 

CAPÍTOL 4               Fe de vida

Em vaig pensar que no era necessari, ja que el meu pare m’acompanyava per tot i també al CIME, a on vam presentar tots els documents. Idò, mira per on, un parell de dies després, em telefona una senyoreta de la oficina de Ports IB Palma i me diu que havíem d’haver presentat la fe de vida d’en Jaume. Jo la vaig contestar que mon pare havia vingut amb jo i que la persona del SAC del CIME l’havia vist i constatat que estava viu.

Ella me va contestar que igualment havíem d’enviar-la. Li vaig dir que era impossible, que em donàvem cita pel 30 de desembre. Finalment i després de fer la consulta als seus superiors, em va dir que si anàvem a la oficina de Ports IB Fornells, el funcionari d’allà podia donar fe que el meu pare era viu.

Vaig telefonar a la oficina de Ports IB Fornells per confirmar aquest aspecte, quin horari tenien i quan hi podríem anar a fer la gestió.

No trobeu que és estrambòtic!!

 

CAPÍTOL 5               Capitania Marítima

El quart punt de la documentació a presentar era el Full de Registre Marítim Espanyol de l’embarcació.

Pel vostre coneixement, aquest tràmit s’ha de fer a Capitania Marítima, baix de sa Costa de ses Voltes a Maó.

També vaig haver de telefonar i demanar cita prèvia. Me va atendre una senyora molt simpàtica i resolutiva i em va dir que mentre ella me feia el full de registre, hauria d’anar al banc a fer l’ingrés de la taxa corresponent. Em va suggerir que podria pujar per l’ascensor nou i anar fins la oficina de Bank Caixa de Sa Ravaleta.

Me cago amb l’òstia! I amb el temps just per tornar a la feina!.

Em vaig empassar l’enuig i vaig intentar realitzar el pagament a l’entitat bancària.

Evidentment no ho vaig poder solucionar, no hi havia temps material, hi havia persones davant jo esperant a ser ateses.

Paciència, ho intentaré més tard.

Vaig baixar cap a Capitania Marítima i li vaig dir a la amable senyora que no havia aconseguit pagar la taxa, que ho intentaria més tard. Ella em va comentar que ja tenia el full llest, però que fins que no vingués amb el rebut del banc no me’l podia donar i que estaria a la oficina fins les 15:00 hores.

Finalment vaig aconseguir fer l’ingrés, davallar al Port i aconseguir el document.

Punyetes!. Un altra cosa aclarida!.

 

CAPÍTOL 6               ÚLTIMS TRÀMITS

El cinquè tràmit era aconseguir el resguard de l’ingrés de la taxa (96,61€) per formació d’expedient, obertura i tramitació realitzat a nom del titular del lloc d’amarrament en base i indicant com referència REN FOR-21, al compte de Bankia següent (A l’oficina central de Ports de les Illes Balears el pagament només es pot realitzar amb targeta).

Aquest punt va ser “senzill”. Vaig haver de sortir de la feina per anar a l’entitat bancària més propera i fer l’ingrés esmentat.

Bé, a la fi tenia tots els documents necessaris!.

Vam anar al CIME a lliurar-los i vaig proposar a mon pare fer una festa per celebrar-ho.

Realment, ho vam celebrar del tot, després d’haver anat a la oficina de Fornells de Ports IB a on donarien fe que mon pare era viu.

 

CAPÍTOL 7               CONCLUSIONS

– No hauria de ser tant difícil i complexa fer gestions presencials amb les administracions.

– La base de dades de les persones, s’haurien de poder compartir entre administracions amb el vist i plau de la pròpia ciutadana o ciutadà.

– És impossible que les persones grans puguin fer aquest tipus de gestions.

– No trob raro que la gent vagi a les gestories farta de intentar i d’invertir temps fent tràmits administratius.

– No tothom pot pagar a una gestoria.

– És inaudit que a la oficina de Fornells de Ports IB no es puguin fer aquest tipus de gestions.

– Fa pena la deixadesa de la oficina del DNI de Maó.

– Hauré de fer el suggeriment a la Delegació del Govern que la reformin, eliminin les barreres arquitectòniques i facin un curs de formació als funcionaris sobre com atendre a les persones d’una forma més agradable. Passen per allà moltes persones cada dia.

– La pandèmia ha estat una bona excusa per baixar la qualitat d’atenció a la ciutadania per part de les administracions.

– D’aquí a tres anys, no recordaré res del que vaig haver de fer per renovar l’amarrament de la barca de mon pare. Sort que he escrit aquest article.

– Hauré de renovar el certificat digital de mon pare…

– Intentaré fer-ho a través de carpeta ciutadana…

– Esper que no me resulti tant complicat….

– Ja vos ho contaré…

 

Bon Any!

Download PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *