Els grups parlamentaris Socialista i MÉS abandonen la Ponència de Transport Aeri a causa del bloqueig del Grup del PP i de la nul·la sensibilitat del Govern

“No té cap sentit ser còmplices. Hem de donar comptes a la ciutadania de la nostra feina, i si la nostra feina és fer-li el joc al Govern que diu que no hi ha problemes, no ho volem fer.” D’aquesta manera s’ha expressat el diputat del PSIB-PSOE i membre de la Ponència del Parlament del Transport Aeri, Damià Borràs, per exposar les raons tant del Grup Socialista com del Grup Més de deixar aquesta comissió que havia d’abordar les dificultats de transport aeri que pateixen les Illes.

Borràs ha comparegut amb el diputat del Grup Més Nel Martí –també membre de la ponència- qui ha exposat que la “sensació” que porta als dos grups a prendre aquesta decisió “no és nova. Fa mesos que aquesta ponència s’ha convertit en un paripé per dos grans motius: El Grup Popular no mostra cap interès en què assoleixi el seu objectiu, que és el de fer una anàlisi i una proposta per millorar la connectivitat entre illes i entre aquestes i l’exterior; objectiu respecte del qual ens havíem compromès tots. I la segona raó és que en la compareixença del Director General de Ports i Aeroports, aquest va fer una anàlisi que converteix en inútil la ponència: L’anàlisi que fa el Sr Deudero és que no hi ha problema i quan els dos Grups li plantegem la proposta del Consell de Menorca la menysprea dient que és inviable, il·legal i inútil i no forma part del full de ruta del Govern”, tal i com ha recordat Nel Martí.”

Damià Borràs i Nel Martí

Els diputats han fet un repàs cronològic del periple d’aquesta Ponència. Han iniciat la seva exposició recordant que el 10 d’octubre de 2012, “arran de la constatació per tots els sectors socials, de les dificultats del transport aeri a cadascuna de les illes, tots els grups parlamentaris vam acordar constituir una ponència d’estudi al Parlament per intentar aportar propostes i solucions a aquests problemes.” Uns problemes que es refereixen a la connectivitat entre illes, la pèrdua de connexions a l’hivern de Mallorca amb Espanya i Europa i les dificultats de Menorca i Eivissa per connectar amb les principals destinacions d’interès social i turístic, així com a l’amenaça de la privatització d’AENA. En aquest sentit cal recordar que els portaveus de tots els grups parlamentaris van signar la creació de la ponència el 10 d’octubre de 2012 i dia 16 el Parlament aprovava per unanimitat la seva constitució.

Posteriorment es realitzà una primera i una segona sessió d’aquesta ponència i “la cosa va quedar encallada, fins que 12 de març de 2013 els representants del Grup Socialista i del Grup Més vàrem enviar un escrit al coordinador demanant-li la convocatòria urgent de la mateixa. Ho van demanar el 12 de març de l’any passat i el pla de treball de feina no es va aprovar fins a 28 de novembre de 2013.”

Cal detallar que els dos Grups de l’oposició van fer petició de documentació i llista de persones i entitats compareixents que podien ser de rellevància per aportar idees sobre els problemes del transport aeri. Però el pla de treball de la Ponència es va aprovar només amb els vots del PP, “perquè no van acceptar compareixents ni van demanar uns documents al Ministeri que consideràvem necessaris: tarifes, nombre d’usuaris, els estudis econòmics de les declaracions de Servei Públic…Així s’arriba al 10 d’abril de 2014, “molt després de constituir la ponència,” quan es produeix la primera i única compareixença fins al moment, la del Director General de Ports i Aeroports. “Aquesta compareixença dura tres sessions, perquè el Sr Deudero fa un llistat llarguíssim d’estadístiques per concloure que no hi ha problemes.”

En definitiva tots dos diputats reconeixen abandonar la Ponència de Transport Aeri que no és una decisió agradable de prendre, ja tenien disposades esperances en la seva utilitat per abordar el problema d’una qüestió estratègica per a les Illes Balears. Però, tal i com afirmen Borràs i Martí, els Grups Socialista i Més no volen “ser còmplices d’aquesta pantomima,” d’aquest “paripé”.

transport aeri sense logo